دست نوشته های  k1
دست نوشته های  k1

دست نوشته های k1

#معرفی و بررسی فیلم خانهٔ خالی یا چوب گلف شماره 3 "Iron-3"

                                                                                                                                          


خانهٔ خالی یا چوب گلف (به هانگول: 빈집؛ به انگلیسی  EmptyHouse   فیلمی محصول سال ۲۰۰۴ میلادیِ کشور کرهٔ جنوبی و به کارگردانی کیم کی-دوک می‌باشد.

همیشه بر این باور بوده ام که فهمیدن با درک کردن گرچه در زبان محاوره ای کاربرد یکسانی دارد اما در اصل تفاوت بسیارعمده ای دارد. به عنوان مثال میتوان گفت در دست داشتن یک سیب و بوییدن و نگاه کردن و حتی لمس کردن آن برای فهمیدنش بسنده میکند اما برای درک کردن ماهیت ان حتما باید انرا خورد. شاید مثال کاملا درستی انتخاب نکرده باشم اما قطعا منظور خاصی دارم که در ادامه مطلب روشنتر خواهد شد.شما حتما افراد عاشق را دیده اید و حال و هوا و رفتار عجیب و غیر قابل توصیف انها را نفهمیده اید حتی معنی عشق را میدانید اما تنها با عاشق شدن انرا درک خواهید کرد.

فیلم خانه خالی (iron-3 ) جزء ان فیلمهاییست که باید انرا درک کرد چون در این فیلم چیزی برا فهمیدن وجود ندارد و هر آنچه که در فیلم میبینید و تلاش شما برای فهمیدن فیلم بیهوده خواهد بود. ذاتا تمامی فیلمهای خاور دور چالشی جدی برای نه تنها اهالی خاور میانه، بلکه تمام دنیا به شمار می آیند در این میان کشورهایی که سطح شعور عرفانی آنها بر دیگر ممالک میچربد با این دست فیلمها ارتباط راحت تری برقرار کرده و مقبولتر واقع میشوند.

قطعا کسانی که با اندیشه های عرفانی همانند مثال از دور دستی بر آتش، مراوده دارند از دیدن این فیلم لذت خواهند برد. به شخصه تعجب کردم که این 90 دقیقه چگونه گذشت و انتظار پایانی معرکه تر و شوکه کننده را داشتم و مدام به دنبال ظهور یک معجزه در فیلم بودم حال اینکه خود داستان یک معجزه بود. هر چند که پایان با ریتم کلی فیلم هم خوانی نداشت و قابلیت بیشتری برای خاتمه تصور میشد اما چیزی از ماهیت فیلم نکاست و در استاندارد خاص خودش خاتمه یافت.

اگر بخواهم چیزی را که درک کردم برای فهمیدن شما بگویم که همیشه کار سخت و و محال و طاقت فرسایی است چرا که باید بگویم برداشت هر شخص از فیلم و عکس، شعر و کلا هنر شخصی است و قطعا همانند ندارد ،تنها باید به یک بیت از شاعر شاد روان سهراب سپهری قناعت کنم :" و خدایی که در این نزدیکی است..."

فیلم روایت مرد جوانی است.مردی که خدایی از جنس بشریت است به سراغ کسانی میرود که از خود اصلی و خانه شان دور شده اند . خدای داستان ما خانه شان که استعاره ای روح انهاست را مرتب میکند، لوازم اصلی خانه شان را تعمیر میکند. وسعی دارد که همه چیز را در زندگیشان در حد کمال برای انها باقی بگذارد تا به سبکی که خودشان انتخاب کرده اند ادامه زندگی دهند. همانند تابلو های راهنمایی و رانندگی که برای نشان دادن راه درست در جاده اند ولی انتخاب مقصد به عهده راننده است.

شوکه شدن این خداگونه وقتی دختر در اطاق خواب مچش را میگیرد جالب است و جالبتر از ان توانایی تبدیل این زن به الهه ای که با اله خود همراه میشود و با تقلید از او میخواهد همانند او تبدیل به خدا گونه ای مونث شود و در این کار موفق هم میشود و با کوتاه کردن موهایش توسط خدای داستان او هم به تکامل میرسد ( همانند تمام وسایلی که دست جادویی خدا به ان میخورد ).

یکی از نقاط قوت فیلم حضور در خانه زوج جوانی است که در ان به هیچ چیز دست نمیزندد و تنها با خوردن چای خستگی در میکنند و به پیشنهاد زن عشق بازی میکنند و این خانه تنها جایی است که دختر برای کسب آرامش از دست رفته اش به انجا باز میگردد و تنها جایی است که خدا از ان انتقام نمیگیرد.

عدم وجود دیالوگهای مابین این دو نیز مبنای الهی این دو شخصیت را قوت میبخشد زیرا بر اساس باورها خدا هیچ گاه سخن نمیگوید هر چند ضرورری باشد  و این در پایان فیلم به عنوان موهبتی انسانی به زن باز گردانده میشود تا او با وجود انسانیت توانایی دیدار او را داشته باشد هر چند که با وجود دوری همیشه در کنار اوست.

فیلم ارزشهای بسیاری دارد که با نوشتن خاتمه نخواهد یافت و بازگو کردن بیشتر باعث لو رفتن داستان خواهد شد.امیدوارم از دیدن این فیلم لذت ببرید.

با تشکر

کیوان حق شناس

لینک دانلود فیلم:


http://dl.satina.website/Movies/2004/3.Iron/3-Iron_2004_720p_BrRip_Ganool.mkv.T8d7c993de4495b2.mkv?md5=f0dafafe9b9177dbc44fbf47149ac63b&expires=1587016322

نظرات 2 + ارسال نظر
نادر شنبه 2 فروردین 1399 ساعت 19:28

ممنون که وقت گذاشتی
فیلم کاملا مسحور کننده بود و علیرغم تم کند و کم بودن دیالوگ به شکل عجیبی آدم رو با خودش میکشه که بنطرم هنر کارگردان رو میرسونه
در مورد فیلم نمیشه حرفی زد. با اینکه میتونست پایان قوی تری داشته باشه موافقم ولی به شخصه لذت زیادی از فیلم بردم

ممنون که این فیلمو معرفی کردین

ramin شنبه 2 فروردین 1399 ساعت 16:59

تشکر

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.