دست نوشته های  k1
دست نوشته های  k1

دست نوشته های k1

#معرفی و بررسی فیلم "ببر سفید" (به انگلیسی: The White Tiger)



***توجه: باخواندن این مطلب امکان "اسپویل" شدن فیلم وجود دارد*** 

مقدمه:

در ابتدا یه تشکر ویژه دارم از جناب اقای جهرمی که در این روزهای سخت که همه  مردم با این وضعیت دشوار پاندمی سروگله میزنند، وزارت محترم ارتباطات زحمت کشیدند و با ترفندهای خاص خودشان راههای دستری به سایتهای دانلود فیلم رو به انواع روشها مسدود میکنند  تا این شرایط برای فیلم بازها سخت تر از این بشه  و مثل همیشه ما هم بتونیم از طرق مختلف دل و به دریا بزنیم و برای خودمون راهکارهای جدیدی بسازیم ...

بگذریم ...

بعد از ماهها  و شاید نزدیک به یک سال انتظار برای دیدن فیلمی که ارزش تعریف و نوشتن داشته باشه حتی اقای نولان کبیر هم نتونست اونجور که باید و شاید  رضایت عامه رو جلب کنه و استاد فینچر هم از نسل جوانتر فیلم سازی تبعیت کرد و بازار فیلم و فیلم بازی در رده متوسط به کار خود ادامه میده و حال روزدمق فیلم بازها همینطور ادامه داره تا اینکه دیروز فیلمی رو دیدم که از هر نظر برام عجیب و باورنکردنی بود. بهتر بگم انتظار نداشتم فیلمی که چشمم و بگیر"هندی "باشه...


داستان فیلم:

فیلم ببر سفید با مشارکت نتفلیکس و کارگردانی  "رامین بحرانی"  فیلم ساز ایرانی -امریکایی که شاید اونو از فیلمهای "فارنهایت 451" و "خداحافظ سولو" به یاد داشته باشید ساخته شده. این فیلم را میتوان با فیلم "نوشابه ای برای افطار" از سینمای ترکیه ساخته "یوکسل آکسو" قیاس کرد به همان روانی و قابل درک بودن و با پیامهای رک و پوست کنده  با ضرباتی از چپ و راست که بیننده را نه تنها تلگنر میزند بلکه سر ذوق میاورد  وقطعا  میتوانید بارها این فیلم را ببینید و خسته نشوید.

فیلم روایت رعیتی ایست که وابسته به تقدیرش در حال پرسدیدن اربابش است و شاید از این روست که این فیلم در هندوستان روایت میشود.اما دست تقدیر زندگی را برای او جور دیگری رقم میزند.و او باید خود را از این مخمصه رها سازد و به انسانی ازاده تبدیل گردد. در این میان او نه تنها با سیستم و محیط و فرهنگ و اعتقادات و نوستالژی هایش میجنگد بلکه جنگ اصلی فقط میان خود او با تفکرات درونیش است.چیزی که"رامین  بحرانی" به انواع مختلف قصد در بیان ان دارد.تمامی نما هافضاهای منزجر کننده زندگی در کمال بدبختی و ... همه و همه این حس را فریاد میزنند.


چرا باید این فیلم را دید؟

تمامی فیلمهایی که واقعیت و بطن جامعه را بیان میکنند برای من جذاب بوده اند از سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری گرفته تا همان نوشابه ای برای افطار و یا همین ببر سفید... شما در این فیلم میتوانید فاصله طبقاتی را ببینید و نه تنها دیدن کافی نیست انرا درک خواهید کرد. منزجر خواهید شدو سیستم را به انواع مختلف مورد عنایت قرار خواهید داد.

 سیستمی که از مردمی ترین (سوسیالیست سیاستمدار) تا  خورده بورژواهای ارباب مسلکش همه فاسد و سعی در له کردن پسری دارند که به قول خودش در قفس خروس گیر افتاده است. پسری که خود نماد هند مترقی خواهد بود و میخواهدهمانند دانه ای جوانه بزند و از خاک بیرون بیاید اما   مادر بزرگش که همان مام میهن هندوستان است از بدو رشد او را له میکند و حتی به پدرش که طبقه کارگر هندوستان هست هم رحم نمیکند و برادرش را برده خود کرده و همه مجبورند هر چه کار میکنند به او بدهند و او معلوم نیست این پولها را چه میکند. از سوی دیگر ارباب منطقه تقریبا باقی مانده دسترنج انها را میگیرد و برای منفعت بیشتر بخشی از انرا به سیاستمدارهای فاسد رشوه میدهد، به کسی که برای پسر یکه ایدول و ارمان است و راه نجات هندوستان را افرادی مانند او میداند. و در این میان مردم چنان به تنگ امده اند که حاضر به انجام هر کاری برای رهایی از این وضعیت هستند.

فیلم پر است از استعاره های محشر که در این فیلم پنهان نشده اند تا شما همانند کارگاهان زبردست مشغول کشفش باشید بلکه عیان و روبروی شما هستند تا از دیدن ان لذت ببرید  و محشر ترین ان قفس خروس است. 

قفس خروس سرنوشت پرولتاریا است که شاهد از بین رفتن خود است  وبهترین دیالوگ فیلم لحظه ایست که پسر در ایستگاه ایستاده و هاج و واج به جنب جوش درون ایستگاه مینگرد ومیگوید "کبوترها سگ ها وایستگاه میدانند  که یک خروس میخواهد از قفس فرار کند..."

 طعنه جدی دیگری که به دل میچسبد انجاییست که مادربزرگ اصرار دارد که پسر خروسی را که برایش با دستهای خودش پخته بخورد اما پسر از خوردن خود نوعیش امتناع می ورزد واین کشمکش برای بارها  رخ میدهد تا عصیان پسر و پرخاش او به برادرش که جای پدر همیشه کارگرش را گرفته طعنه میزند که "نمیبینی خون شما را مکیده ودر حال مردن هستید "و نهایتا دورانداختن خانواده و گذشته پسر ،کلید رهاییش میشود. همانطور که هنگامی که زن ارباب کوچک اورا ترک میگوید در خطاب به پسر میگوید" سالها دنبال کلید میگردی در حالی که در باز است..".

ایا برای رهایی از ان وضع فلاکتبار باید خانواده اش را قربانی کند؟؟؟هندوستان قدیمی را؟؟؟ برادرش را که به جای پدرش جای طبقه گارگر راگرفته؟؟؟

و تنها چاره که دارد در یک دوراهی خلاصه میشود"یا باید دزد بود یا سیاستمدار" و او بر خلاف معمول کمی از هر دو را انتخاب میکند.

و فراموشی یا قایل نبودن اهمیت برای گذشته و خانواده نقطه قوتی برای این نسل نوپا بیان میشود که شدیدا قابل تامل است.

 زن در این فیلم همیشه پشت سایه است بغیر از همسر ارباب کوچک و مادربزرگ .

مارد بزرگ که تعبیر از مام میهن است اما عروس ارباب نمادی از زنان مترقی هندوستان است که متاسفانه در خارج از این کشور پرورش یافته اند و بر خلاف سنت و افکار پوسیده قدیمی فکر میکنندو حتی در صورت لزوم به این اربابان بی محابا حمله ور میشوند تا حق خود و دیگران را از انها بگیرند  ولی حتی کارگردان پرخاش این زن مترقی را در پس چهره حیران پسر پنهان میکند چون شاید جامعه هندی توان هضم این رفتار را ندارد .

دین و مذهب نیز در این فیلم به چالش کشیده شده و جمله دین افیون توده هاست کارل مارکس را به وضوح میتوان در این فیلم دید.نمیتوان گفت که دین و مذهب در این فیلم به سخره گرفته شده اما باز ان تلنگر در ارتباط با دین و مذهب در تمامی فیلم موج میزند.


نکات قابل تامل فیلم ...

شما در تمام فیلم قهرمان فیلم را میبینید پسری که در حال گذار از یک مرحله است. اما واقعیت اینجاست که او برای گذار از این مرحله همه چیز را بر خود مباح میداند و تمام گناههای کبیره را اعم از دروغ و دزدی و قتل و ... جز یکی انجام میدهد و چرایی ان هم هنوز برایم جای سوال است؟ایا خود را مقید به ان میداند؟یا تمایلات جنسی خاصی دارد؟یا بحرانی از این موضوع به سادگی نگذشته و میخواهد بگوید که این میل در او در پشت حرص رسیدن به هدف بالاتر مرده است (سکانسی که پشت بار نشسته به ان زن نگاه میکند).


 تدوین فیلم در بعضی سکانسها دچار اشکال بودو جوری القا میشود که فیلم درگیرخودسانسوری بوده و بیننده را سردرگم میکند.

نماهای بسته و باز هرچند برای بیان بیشتر مفهوم کلی کاربرد دارند اما تداخل انها در یکدیگر در ذات فیلم تاثیر گذار بوده و بعضا بصورت عکس عمل میکند.

تدوین فیلم در بعضی سکانسها دچار اشکال بودو جوری القا میشود کهفیلم درگیرخودسانسوری بوده و بیننده را سردرگم میکند.

نماهای بسته و باز هرچند برای بیان بیشتر مفهوم کلی کاربرد دارند اما تداخل انها در یکدیگر در ذات فیلم تاثیر گذار بوده و بعضا بصورت عکس عمل میکند.


کلام اخر...

هر چه در مورد این فیلم و نکات و طعنه های ان بگوییم باز هم جا برای بیان باز است و از مجال این نوشتار خارج است .سوال اصلی اینجاست چقدر میتوانیم برای بدست آوردن آزادی فردی و یا اجتماعیمان تاوان بدهیم و تا کجا میتوانیم جلو برویم؟؟؟

 امیدوارم فیلمهای از این دست بیشتر ساخته و پرداخته شوندو اقای بحرانی موفق تر ازاین توان بیان دردهای زندگی بشری را داشته باشند.

دیدن این فیلم برای دوستداران سینما شدیدا توصیه میگردد.



باتشکر                                           

کیوان حق شناس                               



لینک دانلود فیلم با زیرنویس چسبیده:

https://mobomovis.ir/post/the-white-tiger-2021

نظرات 1 + ارسال نظر
نادر سه‌شنبه 3 فروردین 1400 ساعت 21:47

ممنون بابت معرفی این فیلم. خیلی ازش لذت بردم. این فیلم رو حداقل یکبار دیگه باید دید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.