دست نوشته های  k1
دست نوشته های  k1

دست نوشته های k1

#معرفی و بررسی فیلم "مدفن کرمهای شب تاب" ( به انگلیسی: Grave Of Fireflies)

***توجه: باخواندن این مطلب امکان "اسپویل" شدن فیلم وجود دارد*** 

مقدمه:

وقتی صحبت از انیمه میشود ، دو اسم بزرگ "ایسائو تاکاهاتا" و "هایائو میازاکی" همیشه به ان گره خورده است.

تاکاهاتا را با مجموعه های "ان شرلی با موهای قرمز" ،" باخانمان"،" بچه های کوه تاراک"،"مارکو"،"هایدی"،یعنی تقریبا تمام کودکی دهه 50 و 60 به خاطر خواهید اورد.برعکس او شریک و همکارش میازاکی بیشتر مخاطب نوجوان و بزرگسال را هدف قرار داده و کارهایی مانند         "شاهزاده مونونوکه"،"شهر اشباح"،"قصر متحرک هاول"و... به یاد میاورید.

اما در ساخته های تاکاهاتا فیلمی بود که با تمام ساخته هایش از همه نظر متفاوت است و شاید همه خاطرات دوران کودکیتان از ساخته هایش را به چالش میکشاند.همه اینها به کنار این فیلم (مدفن کرمهای شب تاب) بر ثیاق همکارش میازاکی اصلا برای بچه ها نیست برای افراد بالغی است که قدرت درک فاجعه ای رخ داده و الان برای شما تعریف میشود را داشته باشید.

داستان فیلم:

داستان فیلم داستان برادر  و خواهری است که در جریان جنگ ژاپن و امریکا پدر و مادر خود را ازدست میدهند و تنها یکدیگر را دارند و مجبورند تا با این شرایط سخت به زندگی ادامه دهند.اما دست تقدیر زندگی را برای انها جور دیگری رقم میزند و انها بایستی برای بقا نیز مجادله کنند تا اینکه ...


چرا باید این فیلم را دید؟

دلیل منطقی برای اینکار نمیبینم ...

حتی شاید بهتر باشد که این فیلم را نبینید اگر میخواهید شب را راحت بخوابید. اگر نمیخواهید قسمت کوچکی از فجایعی که طی جنگ اتفاق میافتد را ندانید.اگر نمیخواهید بدانید که جنگ فقط کشته شدن بر اثر توپ و تانک و بمب و گلوله نیست. اگر نمیخواهید بدانید که مردن براثر بی مهری و خودخواهی و ترد شدن هم میشود اتفاق بیافتد.اگر نمیخواهید بدانید که این اتفاقات تنها برای انیمیشن نیست و شاید در طی جنگ های بسیاری منجمله جنگ ایران و عراق هم حتما اتفاق افتاده است و شما شاید میتوانستید برای جلو گیری از ان نقش میداشتید. و اگر نمیخواهید از ته دل غمگین شده و اشک بریزید و قلبتان بدرد بیاید شاید بهتر است این فیلم را نبینید.

بله این فیلم را نبینید چون دیگر کاری از دستتان بر نخواهد امدو شاید این بدترین قسمت ماجراست و تلختر از ان جادوییست که تاکاهاتا با نقاشی برایتان ساخته و پرداخته کرده که میخواهید این دو طفل معصوم را در اغوش بگیرید و با انها اشک بریزید و اگر صفحه تلوزیون یا پرده سینمایی در میان نبود واقعا این کار امکان پذیر بود.

بعضی فیلمها با مرور زمان از  یاد میروند تا جایی که حتی بزور به یاد میاورید که انرا دیده اید بعضی ها را به یاد خواهید اورد اما بعضی از فیلمها ی محدوداز خاطرتان پاک نخواهد شد.تاثیری که این فیلمها دارند در تمام طول زندگی با شما خواهد بود و به قول معروف دیگر همان انسان سابق نمیشوید. مثل "پسر پیر-old boy"


نکات قابل تامل فیلم ...

انیمیشن دنیای است برای رویا پردازی .رویایی که از خیال تا واقعیت طی طریق میکند و از واقعیت به رویا میپیوندد و شاید همین که شما مدام مابین خیال و واقعیت در حال چرخ زدن هستید انرا شیرین تر میکند.چیز زیادی برای بیان احساساتی که قابل نوشتن نیستند وجود ندارد.این فیلم را باید با تمام وجود احساس کرد و بر وجود بشر بر روی این کره خاکی افسوس خورد.خودخوهی غرور و تکبر و تمامی اخلاق ناپسند بشر که در شرایط بحران بیشتر به چشم میخورد باعث بروز و افزایش فاجعه میشوند.بایدفهمید که تنها زمان ارامش برای بشر فقط بعد از مرگ اوست و بس


کلام اخر...

این فیلم را ببینید  همین...


باتشکر                                           

کیوان حق شناس                               


لینک دانلود فیلم با زیرنویس چسبیده:

https://mobomovis.ir/dl/id=15930688735ef44d492c0234318

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.