دست نوشته های  k1
دست نوشته های  k1

دست نوشته های k1

# بررسی فیلم "گزارش فرانسوی" (انگلیسی: The French Dispatch)


مقدمه: گزارش فرانسوی (انگلیسی: The French Dispatch) فیلمی آلمانی آمریکایی به کارگردانی وس اندرسن است. وسلی ویلز اندرسن (انگلیسی: Wesley Wales Anderson؛ زاده ۱ مه ۱۹۶۹) فیلم‌ساز آمریکایی است. فیلم‌های او تصویربرداری منحصر به فرد و شیوه روایی دارند و توسط برخی منتقدان به عنوان نمونه‌ای امروزی از نظریه مؤلف معرفی می‌شود. سه فیلم  ازاو که شاید دیده باشید: 1-"خانواده اشرافی تننبام"، 2-"قلمرو طلوع ماه"  و 3-"هتل بزرگ بوداپست" است که برای اوهفت بار نامزدی دریافت جایزه اسکار را به ارمغان آورده است.

چرا باید این فیلم رادید: اگر با طنز خاص و سیاه و فیلم نامه روایت گونه هتل بوداپست ارتباط برقرار کرده اید حتما این فیلم را ببینید. و مطمئن باشید که از یک حرکت روبه جلو و محسوس در این فیلم لذت خواهید برد.

اما خود را برای ضرب آهنگ سریع فیلم آماده کنید. راوی شبیه کسی داستان را روایت میکند که انگار پای پله هواپیماست اما باید خبر مهمی را به شما بدهد. پس سه راه حل بیشتر ندارید یا به خاطر این فیلم زبان انگلیسی و فرانسویتان را شدیدا تقویت کنید. یا حتما به یک کلاس تند خوانی برای زیرنویس فارسی فیلم بروید و یا از روش من استفاده کنید و با متوقف کردن فیلم را ببینید.

انبوهی از هنرپیشه های نامی و حرکتهای سریع دوربین و پشت صحنه های همیشه در حال تغییر، شما را گیج وسردرگم میکند. پس باید همیشه با حواس جمع فیلم را دنبال کنید. کارگردانی این فیلم بر عکس فیلم هتل بزرگ بوداپست و برخلاف انبوه بازیگران بنامش کار زیاد شاقی به نظر نمی آید چون در حقیقت چهار فیلم کوتاه که به هم چسبیده اند را روایت میکند. اما نتیجه، مصداق ضرب المثل به عمل کار برآید است.

اینکه داستان شمارا با خود همراه میکند ؟پاسخ شدیدا بله است اما اینکه روند داستانی در هر اپیزود یکسان نیست و فراز و فرود دارد و ممکن است باعث سرخوردگی بیننده شود. البته اینکه در حال دیدن فیلم بعضا تاتر هم میبینیم از دید بسیاری مزیت و البته از دید دیگری یک عیب دیده میشود.

انتظار دیدگاه فلسفی از فیلم نداشته باشید اما میتوانید به چند داستان شیرین که از یک راوی خوشبیان تعریف میشود گوش جان بسپارید به شرطی که سرعت بیانش را تاب بیاورید .در عوض پر است از کنایه و تعابیری که لذت بخش است.

تیتراژ پایانی هم خیلی عالی است تا جایی که واقعا به شما تلقین میکند که چنین روزنامه ای وجود داشته در عین اینکه گویا به روایتی اندرسن الهامی از مجله نیویورکر را روایت میکند.

کلام آخر: اینکه باز پای اندرسن را به اسکار باز خواهد کرد؟ جواب حتما است اما برای در دست گرفتن تندیس اسکار باید به تماشای دیگر فیلمها نشست.


با تشکر       

کیوان حق شناس


لینک دانلود: https://digimovie.win/the-french-dispatch-2021

 

نظرات 1 + ارسال نظر
نسیم بایرامی جمعه 17 دی 1400 ساعت 23:45

نوشته ها و اطلاعات عالیه برای کسی که میخواد چیزایی از محتویات یه فیلم بدونه که ببینه چه فیلمی رو برای دیدن انتخاب کنه که خوشش بیاد ،ممنون

نظر لطف شماست

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.