دست نوشته های  k1
دست نوشته های  k1

دست نوشته های k1


مقدمه:بلوند (به انگلیسی: Blonde) یک فیلم زندگی‌نامه‌ای آمریکایی است که در سال ۲۰۲۲ به نویسندگی و کارگردانی اندرو دومینیک و بر اساس رمانی به همین نام اثر جویس کارول اوتس که در سال ۲۰۰۰منتشر شد. این فیلم برداشتی تخیلی از زندگی و حرفه بازیگر آمریکایی مریلین مونرو با بازی آنا دی آرماس است. آدرین برودی، بابی کاناواله، خاویر ساموئل و جولیان نیکلسون از بازیگران آن نیز می‌باشند.

بلوند در 8 سپتامبر 2022 در هفتاد و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز نمایش داده شد و اکران محدودی در سینماها در ایالات متحده در تاریخ 16 سپتامبر 2022 آغاز شد، قبل از پخش جریانی آن در 28 سپتامبر توسط نتفلیکس. این فیلم نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان و تماشاگران دریافت کرد. در حالی که اجرای دی آرماس مورد تحسین عمومی قرار گرفت، تصویر گرافیکی دومینیک از زندگی مونرو به عنوان استثمارگرانه و غیراخلاقی مورد انتقاد قرار گرفت.{ویکی پدیا}

 

چرا باید این فیلم را دید؟

برعکس تمامی فیلمها که دلت میخواهد تا فیلم تمام نشود متاسفانه منتظر بودم که این فیلم هرچه زودتر تمام بشود ، حس ناخوشایند این فیلم برایم چنان عذاب آور بود که ناخوداگاه مرا یاد فیلم old boy  انداخت.شبیه احساس کسی که روی سرش کیسه پلاستیکی کشیده اند و میخواهد برای نفس کشیدن خود را رها سازد و خود را به در و دیوار میزند.

چند بار دکمه فوروارد  را  زدم تا خودم را از این عذاب ممتدی که در همزاد پنداری با مریلین به من دست داده بود رها سازم اما با زحس کنجکاوی دست از سرم برنداشت و مجبور شدم برگردم و دوباره فیلم را ببینم به بهانه اینکه نکند چیزی را ازدست داده باشم.

اما سوال اینجاست؟اگر این فیلم اینقدر عذاب اور است نباید بینیمش؟؟؟

اتفاقا این فیلم را باید دید نه به خاطر برد پیت که تهیه کننده این فیلم است نه برای کارگردانش اندرو دومینیک  و نه برای خود فیلم که خوش ساخت  و بدیع است و شما را همانند دوستی ناسازگار باخود همراه میسازد و با تمام  عذاب و دردسر های که داردباز هم دوست داری  به پایش بنشینی.شاید ساختار ذهنی شما را در مورد یکی از الهه های زیبایی و ... هالیوود تغییر دهد اما چیزی که در پایان برای شما بجا خواهد گذاشت ،تصویری مستحکم، ماندگار وادامه دار در کوچه پس کوچه ذهن شما خواهد بود که بسختی قابل تغییربوده و حتی توان فراموشی انرا نخواهید داشت.

تقابل دوشخصیت نورما جین و مریلین مونرو واقعا شگفت انگیز است و اینکه ظهور مریلین برای نورما جین چقدر سخت و ملال اور است.اینکه نگاه ابزاری و اشیاء گونه به مریلین ،توسط هالیوود مورد انتقاد قرار گرفته است جای بحث فراوان دارد اما مگر غیر از این بوده  و هست؟

بله این فیلم را باید دید برای انا دی ارمس ، اولین فیلمی که از او دیدم 2016 war dogs بود. خوب به خاطر دارم که تمام نقش او شاید 20 دقیقه هم نمیشد اما بعدها درdeep water 2022  ،  knives out 2019  نشان داد که مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته اما  امروز شما با با دی ارماس دیگری روبرو هستید که دیگر با جلوه بصریش شما را باخود همراه نمیکند. و این پیشرفت او به نوعی ترسناک  است. بدون اغراق بعد از 10 دقیقه اول فیلم  دی آرماس تبدیل به مریلین شده و  حتی در انتهای فیلم  هرچه تلاش میکنید دیگر دی آرماس را نمیبینید  و  او به عنوان مریلین با شما بدرود میگوید. و همین بس که بازی زیبای او حتی نقش افرینی ادرین برودی را تحت الشعاع قرار داده و به نوعی او را ازمیدان بدر کرده است.


کلام آخر:

هرچند فیلم با امتیاز کمی از منتقدین به کار خود ادامه میدهد اما نقش افرینی بازیگرانش چشم گیر  است واما نکته مهم رده سنی فیلم است که قبل از دیدن فیلم حتما به ان توجه داشته باشد.(دیدن این فیلم به دلیل وجود صحنه های مستهجن برای خردسالان ،نوجوانان و همینطورتماشای ان بهمراه خانواده توصیه نمیشود)


لینک دانلود فیلم:

https://digimovie.vin/blonde-2022